måndag 4 april 2011

Alla tankar är inte sanna!

Tänk på ett problem som du har. Om du aldrig skulle skänka ditt problem en tanke, skulle problemet bli värre då eller skulle det försvinna?


Det kanske låter som en väldigt konstig fråga, men faktum är att vi oroar oss för en massa saker som inte skulle finnas om vi inte tänkte på dem. De flesta av de problem vi har skulle inte ens existera om vi inte ägnade dem så mycket tankar och energi.

Det handlar inte om att vi ska stoppa huvudet i sanden, likt ett litet barn som inte tror att det syns när det sätter händerna för ögonen, inte att naivt förneka allt som är svårt. Det finns verkliga problem. Ett verkligt problem blir värre om man inte tänker på det. Vi kanske skulle få mera kraft att tillsammans hitta lösningar på verkliga problem om vi inte dränerades på så mycket energi genom att tänka på problem som egentligen är illusioner, skapade av vår hjärna.

Om jag till exempel ägnar all energi åt att oroa mig för att ”min brist på självkänsla påverkar min förmåga att attrahera en partner” och jag av någon anledning plötsligt slutar att oroa mig för det, så händer inte något hemskt. Tvärtom ökar troligen oddsen för att någon ska finna mig attraktiv om jag slutar oroa mig. Alltså handlar det inte om att försöka undvika verkliga problem genom att inte tänka på dem, det är istället så att om vi slutade att tänka på problemet skulle det inte längre vara ett problem. Ibland är tankar ”bara tankar” – de är inte alltid sanna! Jag kan tänka att Göteborg är vår huvudstad. Jag kan till och med tro att det verkligen är så, det blir inte sant för det. Samma sak om jag tänker att jag är ful och misslyckad. Det är bara mina tankar, inte en sanning!

Bästa hälsningar en ganska vanlig måndag, full av chanser och möjligheter!
från ÅsaMia på EQverkstan - Det är aldrig kört!

Inga kommentarer: