Kollade precis på skolfronts granskning av SET-programmet. Intressant program! Spännande för oss på EQverkstan som ju också producerar material för att bland annat jobba med social och emotionell träning.
Håller helt med Lars H Gustafssons inlägg i slutet av debatten, det är bra att man jobbar med etik och relationer i skolan. Men man kan inte slaviskt följa en manual. Olika skolor behöver jobba olika mycket med olika bitar av Livskunskapsämnet beroende av hur gruppen och gruppens behov ser ut.
Pedagogen som känner sin grupp är det viktigaste arbetsredskapet. De är pedagogerna som har kontakten med barnen, vi vill ge bra verktyg för att underlätta planeringen av Livskunskapslektionerna.
Angående inslaget om "tystnadsplikt" så anser vi att ju mer barnen pratar med sina föräldrar om vad som händer i skolan, desto bättre! Livskunskapslektionerna är inte några hemliga lektioner i vår tappning och ska självklart inte vara det heller! Barn har aldrig någonsin tystnadsplikt!
I skolan hanterar man sociala relationer hela dagarna, det finns en klar vinst i att jobba för att främja positiva sociala relationer. Att jobba för en grupp som trivs och har roligt tillsammans. Då går det mesta lättare, även inlärning! Vi hoppas också att vårt material ska hjälpa barnen att hitta redskap för att hantera konflikter. Ge tillfälle för att träna på användbara konflikt- och problemlösningsmetoder, inte när känslorna svallar höga, för då är det svårt att lära sig något nytt - utan förebyggande. Hur man får och behåller vänner och hur man hanterar konflikter och problem på ett bra sätt är tyvärr inte någon kunskap man föds med. Men alla kan träna de här förmågorna!
Så fram för mer Livskunskap i skolan, men inte stelbent manualtroget, utan utifrån den kompetenta pedagogens bedömning av gruppens behov och vad som är lämpligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar