onsdag 20 oktober 2010

Folk är ofta mycket snällare än vad man tror

Idag ringde min dotter helt förtvivlad över att ha tappat sina mopednycklar. Jag började jaga extranycklar och när jag inte hittade några visste jag inte riktigt i vilken ordning jag skulle göra saker så jag ringde till polisen.

När jag väl kom fram i kön möttes jag av en trevlig kvinnlig polis som guidade mig igenom olika alternativ, hur jag skulle kunna lösa situationen. Hon sa en sak som jag tyckte var riktigt härlig, speciellt i hennes jobb som polis. Hon sa: "Du kanske kan avvakta några dagar, nycklarna kanske lämnas in så de kommer fram. Folk är ofta mycket snällare än vad man tror." Det var väl ett härligt och hoppfullt omdöme om allmänheten från polisen! Jag tänker att många poliser har sett så mycket elände att det är lätt att bli cynisk.

Dessutom blev nycklarna omhändertagna och inlämnade så hon hade rätt! Alldeles nyss knattrade dottern in på uppfarten på sin moped, sprudlande glad och lättad.

Inga kommentarer: