tisdag 19 oktober 2010

Kommunikation

Det här med kommunikation lär man sig visst aldrig behärska helt. Det finns några grunder:
1. Andra människor är inte tankeläsare!

Det är lätt att tro att man vet vad andra människor vill och hur de tänker så man A) varesig behöver fråga dem, eller B) berätta hur man själv vill ha det.

Ska ta ett exempel på den här insikten som drabbade mig igårkväll. Vår äldsta dotter har precis flyttat hemifrån. Likt en liten kalv är hon en gigantisk mjölkdrickare och jag, som sköter det mesta av handling i familjen, har släpat hem hundratals liter mjölk till henne genom åren. Nu när hon flyttat går det inte alls åt lika mycket mjölk hemma hos oss. Alltså köper jag inte lika många liter varje gång - tillgång baserat på efterfrågan. Jag köper mera fil istället eftersom det verkar gå åt...

Igår visade det sig att min man tycker att det finns så lite mjölk i kylen så av rädsla för att den ska ta slut och det inte ska finnas tillräckligt för att ha i mjölk och the(hans stora skräck!)så tar han istället fil till frukost fast han egentligen vill ha mjölk. Följden är att jag köper ännu mindre mjölk för den tar ju inte slut särskilt fort...

Vilken kommunikationsbrist! Påminner om paret som hela livet tog över- respektive underdelen av frallorna för att vara snälla mot den andra, som egentligen ville ha motsatt del av frallan...

Inga kommentarer: