Albert Einstein ska en gång ha sagt; "Det är inte det att jag är så smart, det är bara det att jag funderar längre över problemen."
Carol Dweck (professor och socialpsykolog vid universitetet i Stanford) har gjort ett experiment när hon bad 400 sjundeklassare att lösa några lätta problem. När de var klara delades de in i två grupper. Till den ena gruppen sa man att de måste ha klarat uppgifterna för att de var så smart och duktig på just detta. Den andra gruppen berömde man för deras ansträngning; "Ni har verkligen ansträngt er och jobbat riktigt hårt!"
Som uppföljning bad Dweck eleverna att välja en av två uppgifter, en lättare och en mycket svårare variant. Över hälften av eleverna som man berömt för att de var smarta valde den enkla uppgiften, men över 90% av eleverna man berömt för deras ansträngning och för att de jobbat hårt valde den svåra uppgiften som uppföljning.
Dweck förklarar resultaten - när man berömmer någon för hans eller hennes begåvning tenderar den personen att sky utmaningar som kan avslöja att hans eller hennes förmåga inte är så fantastisk som personen själv eller andra tror.
Om man å andra sidan betonar vikten av ansträngning så uppmuntrar man personen att arbeta hårt för att utveckla sin kapacitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar