fredag 11 oktober 2013

Prins Annorlunda
Min fina kompis Linda Palm på www.lindapalmcreative.se tog med mig på en föreläsning igår med Sören Olsson. Ni vet ena halvan bakom Bert, Sune och alla de andra fantastiska figurerna. Det var en riktigt bra föreläsning. TACK LINDA! Gå och lyssna om han kommer i närheten! Sören känns varm, genuin och klok. Det finns massor av saker runt hans författande som jag blir mycket nyfiken på att höra mer om. Den otroligt produktive författaren och manusförfattaren gick till exempel ut nionde klass med en etta i sitt svenskabetyg. Den här föreläsningen handlade inte först och främst om författaren Sören, utan om livet tillsammans med sonen Ludvig - "Prins Annorlunda". Ludvig har Downs syndrom och är dessutom allvarligt sjuk i Eisenmengers syndrom.

"Hela Ludvig är som en stor kärleksbubbla." Med "Prins Annorlunda" i sitt liv får man extra allt, beskriver Sören. Han har fått träna på att släppa lite kontroll och det har gjort att han inte tar livet lika allvarligt, vågar utsätta sig mer för livet och inte är så rädd att göra fel. Mer av att låta saker få vara i ett "jag vet inte" och förhålla sig i det som sker.

"Hur ska man kunna veta vad som är bra eller dåligt innan man levt klart sitt liv?" En fråga som kommer att hänga kvar hos mig framöver. Sören beskriver med olika härliga exempel saker som verkat dåligt men som gett goda följdverkningar.

Föreläsningen bjöd på insiktsfulla tankar och massor av värmande skratt. Tack Sören!

Inga kommentarer: