måndag 7 oktober 2013


Att lyssna och bli lyssnad på
Idag jobbar jag hemifrån. Det känns så lyxigt att kunna göra det. Ullsockarna är på och jag har förskansat mig på mitt nya kontor på landet.
 
Nästa vecka är det utskicksvecka och ett av utskicken jag jobbar med just nu, handlar om att lyssna och bli lyssnad på. Båda bitarna otroligt viktiga saker för att det ska vara bra stämning i en grupp.
 
En vanlig orsak att konflikter blir svårlösta är att vi slutar att lyssna och istället tror att vi är tankeläsare och vet vad den andre tänker. Det gäller såklart inte bara barn, sociala teman är oftast saker vi behöver bli påminda om genom hela livet. Men oj så viktigt att bli medveten om tidigt i sitt liv.
 
Viktigt att få tillfällen att öva på att lyssna på ett bra sätt, och nödvändigt för självkänslan att bli lyssnad på. Allt man övar på blir man bra på.
 
Kanske du och jag också hittar ett tillfälle idag att träna på att verkligen vara närvarande och lyssna när någon vill berätta något för oss. 

 

 
Stor måndagskram från ÅsaMia Alteryd på EQverkstan. Jag är så glad att DU tittade in här på bloggen!

Inga kommentarer: