onsdag 16 oktober 2013

Positiv regel
Många barn upprepar negativa tankar om sig själva. "Det är inte någon ide jag försöker, jag är jättedålig på matte!" Det finns en stor vinst i att hjälpa barnet att ersätta de här negativa utsagorna med positivt "självprat".  Ex. "Jag kan lära mig om jag fortsätter att försöka!"

Hur vi väljer att lägga vårt fokus påverkar oss och det går att träna. Det här gäller förstås inte bara barn! :-) Skapa en regel att för varje negativ utsaga som dyker upp i huvudet så tänker vi ut två positiva att möta den med.

Vi kan inte kontrollera vår hälsa, vad andra säger och gör, vad som händer oss eller vilka tankar som dyker upp i huvudet. Men vi kan kontrollera vad vi själva gör, vad vi säger och vad vi väljer att lägga fokus på. Det påverkar hur vi mår och påverkar även hur andra kommer att behandla oss.
Bästa onsdagshälsningar från ÅsaMia Alteryd på EQverkstan
Idag är det utskicksdag! Om du är prenumerant så håll utkik i din inkorg!

Inga kommentarer: