fredag 28 januari 2011

Skolverket rekommenderar inget program mot mobbning

7 forskare har under tre år följt ett antal program som svenska skolor använder för att jobba mot mobbning. De program som under tre år har granskats är Friends, SET, Lions Quest, Olweusprogrammet, Farstametoden, Skolkomet, Skolmedling och Stegvis.


– Vi kan inte rekommendera något av programmen i sin helhet, säger Annika Hjelm, undervisningsråd på Skolverket.


Skolverket menar bland annat att de åtta programkoncepten inte tar hänsyn till lärarnas professionalitet. Annika Hjelm säger att lärarna känner sina elever och kan läsa av stämningen och vet vad som behövs. Att låsa sig vid en manual eller färdigt arbetssätt mot mobbning kan alltså bli kontraproduktivt.


Jag tror också att det kan vara direkt skadligt att bli för manualtrogen. Barn är olika, grupper är olika och man behöver sätta in olika åtgärder utifrån varje enskild situation. De flesta pedagoger är kompetenta att bedöma vilka åtgärder som är lämpliga att sätta in. Då ska man självklart inte slaviskt följa en manual och koppla bort sin egen professionalitet. Däremot tror jag att det finns inspiration till bra metoder i de flesta (alla?) av de olika programmen. Det finns ingen universalmetod som fungerar i alla lägen.


En intressant sak som forskarna i undersökningen kom fram till är att antimobbningsinsatser fungerar olika för flickor och pojkar. Vid mobbning av flickor är det bra att sätta in rastvakter som vistas bland eleverna och "patrullerar" otrygga platser på skolgården. Vid mobbning av pojkar är det effektivt med relationsfrämjande insatser, ordningsregler framtagna av elever och personal tillsammans, noggrann dokumentation, tydliga och förutsägbara konsekvenser när pojkarna bryter mot reglerna.


Vi förespråkar att man utgår från Skolverkets allmänna råd och systematiskt skapar en strategi utifrån skolans unika förutsättningar, säger Annika Hjelm.

Utvärderingen i sin helhet finns att ladda hem på Skolverkets hemsida.

2 kommentarer:

Björn Hultman sa...

Rapporten förvånade mig inte. Jag har länge vetat om att en del metoder är rent av skadliga att fortsätta jobba med. Jag föreläser om ämnet.

EQverkstan sa...

Hej Björn och Tack för att Du ville kommentera!

Det kanske alltid är skadligt att slaviskt försöka genomföra olika metoder utan att ta hänsyn till vem man själv är eller vilka personer man har framför sig?

Jag tror att en fantasisk pedagog kan göra underverk i sin grupp även med ett dåligt material, däremot om man inte gillar gruppen man har framför sig, inte tror på metoden man jobbar med eller inte tycker om ämnet man ska undervisa i - då hjälper det nog inte vilket material man än använder...

Lycka till med dina föreläsningar// ÅsaMia