måndag 20 maj 2013

Nyfikenhet
Sitter och jobbar med höstens material och snöade plötsligt in på ordet nyfikenhet. Nyfikenhet är ett spännande och mångbottnat ord. Det är ett ord som jag tror är laddat med helt olika betydelse för olika människor. Det kan vara negativt och jag får en bild av ett slags bitter och snål nyfikenhet. För min inre syn ser jag någon som står bakom sin gardin och letar efter saker att gnälla på och skvallra om. Samma negativa betydelse kan det ha om vi fortsätter på skvallertemat. Någon som lägger näsan i blöt och pratar högt och lågt om saker han eller hon egentligen inte alls har med att göra, och som inte är avsedda att bygga upp någon annan.

Men för mig har nyfikenhet en övervägande positiv innebörd. Att vara nyfiken är en slags garant för att hålla sitt inre liv levande, inte bli bitter. Jag har genom åren träffat en gammal dam några gånger per år. Hon är nu några år över 90-strecket. Jag tror att det är hennes nyfikenhet som hållit henne så positiv och vital. Hon är vänligt intresserad av det mesta i livet, stort som smått. Jag tycker det är fantastiskt. Jag vill blir mer och mer nyfiken på livet. Lära mig nya saker alla de dagar jag får!

Stor måndagskram från ÅsaMia Alteryd på EQverkstan. Jag är så glad att DU tittade in här på bloggen!

Inga kommentarer: