Alla små detaljer som påverkar
Som ledare och pedagog gäller det att bli medveten om alla små hjälpmedel man har för att lyckas i sitt ledarskap, att få gruppen med på tåget. En av de tysta kunskaperna hos erfarna pedagoger är hur man gör entré och startar en lektion. Man använder så många knep, oftast utan att reflektera över hur man gör. Därför är det också svårt att förmedla den här fantastiska kunskapen till dem som är nya i gamet. Det kan kännas som om det bara fungerar för en del, men analyserar man lite så gör de en massa saker för att fånga en grupp på alldeles rätt sätt. Om man inte riktigt hittat rätt i ledarskapet i sin grupp kan man experimentera, prova och se vad som funkar i den egna gruppen och när det oftast blir bra.
Någon form av hälsningsrutin är bra för att markera en start. Hitta hälsningsrutiner som du gillar: hälsa vid dörren, hälsa i hand vid bänkarna, high-five med var och en eller någon annan rutin som du tycker om. Det är viktigt att signalera att alla elever är sedda. Att hälsa på var och en är ett bra sätt att visa det. Gör det inte för snabbt utan stanna upp och ta ögonkontakt.
Innan lektionsstart, skriv på tavlan vad som kommer att hända även om du kommer att säga det.
Har du en utmanande grupp kommer det att märkas än mer på dig och på din lektion om du är väl förberedd. Då behövs ofta både plan A och plan B. Då är det ännu viktigare med ramar och trygghet. Minska alla oförutsedda störningsmoment och osäkerhet så mycket du kan. Till exempel att allt du behöver för lektionen är framplockat så du inte behöver springa och hämta något, att rummet är möblerat så som ni behöver ha det för att kunna starta, att de tekniska hjälpmedlen verkligen fungerar, att I-padsen är fulladdade etc.
När det är dags att börja, ställ dig framför gruppen och samla ditt fokus, tänk och känn att du utstrålar lugn och trygghet. Stå stilla. Höj rösten och samla in gänget, liten paus, sedan lägre röst.
Du ska känna dig bekväm med din entré och din start, det viktiga är att tänka på att du påverkar din grupp massor med hur du väljer att starta en lektion. Om du känner dig tillräckligt trygg i din grupp kan du prova att göra "fel" för att observera skillnaden. D.v.s. ofokuserat, leta papper, rör dig fram och tillbaka medan du försöker få uppmärksamhet, flacka med blicken etc. Då kommer du att märka hur mycket det betyder att du använder enkla ledarskapstrix och du kanske hittar nya bra sätt som funkar extra bra i din grupp.
Hoppas du fick med dig något som hjälper dig i ditt ledarskap! Stor torsdagskram från ÅsaMia Alteryd på EQverkstan Jag är så glad att DU tittade in här på bloggen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar