torsdag 11 april 2013

ATT VARA LEDARE I EN NY OCH BÖKIG GRUPP
Häromdagen var jag för första gången i en ny grupp som inte var så enkel att hantera. Efteråt funderade jag på vilka strategier jag använder mig av för att vara ledare i en ny, lite bökig grupp.

Det märktespå en gång när vi kom in i klassrummet att lektionen inte skulle bli den allra enklaste.
1. Nummer ett på min lista över strategier är att snabbt lära sig och använda sig av så många av elevernas namn som möjligt. Det är svårt att vara en ledare för barn och ungdomar när man inte kan några namn. Vissa namn brukar man av nödvändighet lära sig väldigt snabbt. Det allra bästa är förstås om man kan plugga lite namn innan så man är förberedd. Finns det någon form av namnskyltar på elevernas platser så är det toppen. En runda när eleverna får säga sina namn när jag presenterat mig är också bra.

2. Sedan gäller det att presentera upplägget tydligt. Fokus på uppgiften. Starta igång det som går och snabbt försöka bygga relation med gruppmedlemmarna en i taget. Speciellt viktigt att bygga relation med någon av dem som stökar. Försöka hitta trådar att dra i, med uppgiften i focus och helst något som går att berömma eleven för.

3. Försöka slappna av. Inte verka stressad och inte hugga på "test". Lättare sagt än gjort, men att försöka vara vänlig och avslappnad är ett av de bästa råden i en bökig grupp. Man ska inte undvika att markera och sätta ner foten men jag tror på att slappna av och hinna bygga så mycket relation som möjligt innan man höjer rösten.

4. Humor är avväpnande.

Ja, jag kommer säkert att få tillfälle att komma tillbaka till funderingar runt ledarrollen, jag tycker det är galet intressant, men det var allt för idag. Idag har jag bland annat träffat en ljuvlig åttondeklass. Åttor är i en så skön ålder. Buffliga, högljudda å väldigt, väldigt mysiga!

Stor torsdagskram från ÅsaMia Alteryd på EQverkstan. Jag är så glad att DU tittade in här på bloggen!


Inga kommentarer: