fredag 8 februari 2013

Bjuder på en övning å lite glimtar från min åk-5-dag

Igår var jag i en årskurs 5. Ett jättehärligt gäng! Jag gjorde bland annat en övning som jag använder mig av i många olika sammanhang. Eleverna får skriva frågor på lappar av typen...

Vilket land skulle du vilja åka till?
Vilket är ditt drömjobb?
O.s.v.

Sedan lottar jag bland namnen och en elev får komma fram och sätta sig på en stol framför klassen och så drar jag tre av frågorna och ställer till eleven som får svara. Sedan lottas en ny elev fram som får svara på nya frågor.

Jag gillar övningen för jag tycker att den har många fördelar. Den på stolen får träna på att vara i centrum och att svara på frågor som inte har rätt eller fel. Dessutom är det ett spänningsmoment även för dem som sitter och lyssnar. Förutom att få höra svaren på frågorna från klasskompisarna och kanske lära känna nya sidor hos varandra är det spännande att se om det är just deras fråga som dras.

Femmorna hade många uppgifter den här dagen. De fick bland annat komma tidigare till skolan och laga frukost till alla, både elever och personal. Sedan serverade de, åt själva förstås, och diskade och plockade undan. Bra jobbat femman! De tyckte att det var riktigt kul, fast lite jobbigt!

Stor fredagskram från ÅsaMia på EQverkstan, jag är såå glad att DU tittade in här på bloggen!
TREVLIG HELG<3 nbsp="" p=""> 

Inga kommentarer: