tisdag 28 augusti 2012

Alla har rätt att vara trygga i sin arbetsmiljö

I DN idag är en viktig artikel om hot, våld och trakasserier i våra skolor. Att brottsliga kränkningar polisanmäls är i skolans värld långt ifrån självklart. - Man bagatelliserar, enligt artikeln, ofta det som inträffar.                                                                                   
 Många skolor anmäler inte brott bland elever

Debatten är jätteviktig. Man kan ha olika åsikter om när det är rätt att polisanmäla barn som inte är straffmyndiga. Men, att skolans uppgift är att skapa en trygg miljö för alla som går där kan alla vara överens om. Vi som är vuxna i skolan får aldrig bagatellisera saker som skulle vara brott om det hände mellan mig och min vuxna granne. Alla barn har rätt att vara trygga i sin arbetsmiljö! Jag tror på förebyggande arbete, att lägga mycket krut på att jobba med gruppen, det kan inte någon som läst bloggen ha missat. Jag tror inte vi kan bygga bort all form av mobbing eller kränkande beteende. Men jag tror att vi genom att alltid hålla debatten levande, genom att hålla ögonen öppna och ha en öppen och varm dialog med våra elever och med föräldrarna, kan skapa en miljö där många fler kan få känna sig trygga.

Många skolor genomför enkäter där barnen får sätta ett kryss på en karta över skolområdet om det finns platser där man känner sig mindre trygg. Jag skulle vilja uppmuntra till att använda den metoden. Det har också visat sig att det skapar ett tryggare klimat om barnen i en klass känner de andra barnens föräldrar. Aktiviteter när barn och föräldrar i en klass gör roliga saker tillsammans är väl investerad tid!

Vi vill ha tryggare barn i tryggare grupper! Stor tisdagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: