I DN igår redovisade man en tysk studie som visar att fler idrottslektioner leder till en klart förbättrad hälsa! Resultaten lades fram på den europeiska läkarkongressen i Stockholm. I studien fick sjätteklassare 5 extra idrottslektioner i veckan och jämfördes med en kontrollgrupp som fortsatte ha sina 2 lektioner per vecka.
Ett år senare hade hälsan förbättrats betydligt hos gruppen med extra idrott. Förbättringen var extra tydlig hos barn från låginkomstfamiljer. Forskarna anser att hjärtkärlsjukdomar inte bara kan utan bör förebyggas på detta sätt.
Samtidigt redovisar skolinspektionen här i Sverige ett antal flygande oförberedda inspektioner på högstadieskolor där man trycker på att idrott och hälsa i de besökta grupperna är "mycket idrott och lite hälsa". Alltså att det är för lite livsstilsfrågor som belyses under idrottslektionerna. Läroplanen har inte riktigt slagit igenom ute i verkligheten.
En snabb reflektion efter de båda studierna är att Livskunskapen borde bli mer av det paraplybegrepp jag anser det vara ute på våra skolor. Fler idrottslektioner och mer av "möjligheter för eleverna att röra på sig under hela skoldagen" som det står i ett tillägg till Lpo 94, det tror jag vi behöver! Samarbeta också så att man inte behöver ta tid från idrottslektionernas praktiska del för att sitta och prata om hälsa och livsstilsfrågor, det ingår som en del i skolans Livskunskapslektioner - samarbete över ämnesgränserna så att eleverna får med sig bästa möjliga kunskaper och utbildning! Det är Livskunskap!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar