torsdag 26 november 2009

Man måste inte alltid vara lycklig...

Sitter just nu och jobbar med ett material för det första året på den nya högstadieskolan d.v.s. åk 6 eller 7 beroende på vilken skola man går på eller vilken kommun man bor i. Temat som jag just nu sitter och filar på kallar jag BOOST, som betyder ungefär förbättra eller förstärka. Temat är för att öka självförtroendet men kanske framför allt självkänslan hos de unga i grupperna som jobbar med materialet. Jag tror verkligen att det är viktigt att jobba med att stärka självkänslan. Det är som många brukar påpeka färskvara inte något som vi gör en gång för alla. Ökad självkänsla får oss att må bättre, inte stanna för länge i livets vågdalar och gör livet lättare.

Däremot handlar det inte om att vi måste vara lyckliga hela tiden. Det kan nästan bli prestation i det också, som en ny och klok vän reflekterade över i en studiegrupp jag är med i när vi träffades igår. "Vi måste prestera och vara lyckade på alla områden och är vi inte lyckliga får vi dessutom skylla oss själva... " Hon har en poäng. Livet drabbar oss människor, det drabbar alla.

Min dotter kom precis hem från skolan och jag, som just nu sitter vid köksbordet med min dator och jobbar, frågade och kollade hur hon hade haft det. "Jo, det har varit bra och jag mår bra men just nu orkar jag inte vara så där sprudlande glad, man måste inte vara det!" svarar hon.

Hon är klok den dottern... Och kanske en aning sönderanalyserad... ;) Alla känslor möter oss människor. Man är glad, ledsen, arg och nöjd olika stunder. Det hör till att vara människa och det kan vi slappna av i. Har man blivit arg eller ledsen så blir man oftast inte glad igen alldeles omgående. Det tar ett tag för kroppen att byta känslor. Kroppen och själen behöver vila och återhämtning. Stunder när vi bara är. Vi kan jobba med oss själva både fysiskt och psykiskt, men det går inte att prestera sig lycklig...

Inga kommentarer: