Det finns diken åt båda håll när det gäller problemlösning. Det ena diket är att vi vuxna ger barnen en färdig lösning. Det hjälper inte barnen att tänka ut en egen lösning och på det sätt hitta en strategi för att så småningom lösa problem på egen hand.
Det andra diket är att vi vuxna lämnar över allt till barnen genom att be dem reda ut problemen själva. Det kan vara en jättebra strategi om barnen redan har väldigt goda färdigheter i problemlösning. I de flesta fall leder det förmodligen till att den av barnen som är mest verbal eller aggressiv får som den vill och därigenom blir förstärkt i sitt olämpliga beteende.
Pedagogen kan hjälpa eleverna att reda ut problemet genom att vägleda dem genom en problemlösningsmodell. Prata om modellen och öva i förebyggande syfte. Det är svårt att ta till sig nya tankar när känslorna svallar högt. Beröm alla ideér och förslag till lösningar. Hjälp dem sedan att byta fokus och se olika konsekvenser av sina lösningsförslag. Det sista steget är att hjälpa dem utvärdera vilka lösningar som är de bästa och värda att prova.
Läs gärna den utmärkta boken; "Utveckla barns emotionella och sociala kompetens" av Carolyn Webster-Stratton (Gothia förlag) Boken fokuserar på yngre barn men man kan med stor behållning läsa den även om man jobbar med lite äldre barn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar