måndag 21 september 2009

En hjälte

Vill idag passa på att hedra en hjälte.

Bilden av den nakna Kim Phúc som springer i panik efter en felriktad napalmattack är ett av historiens starkaste krigsfotografier. Den såg till att elda på världsopinionen mot kriget i Vietnam. Kim förestår idag ”The Kim Phuc Foundation” som är en privat välgörenhetsorganisation som förser barn som blivit offer för krig och terrorism med mediciner. Hon reser också runt i världen och berättar om sina upplevelser. I intervjun med henne i DN återkommer hon till det faktum att hon har förlåtit och accepterat det som hänt henne. Hon talar om att det lärt henne ödmjukhet.

Läs artikeln om den här fantastiska kvinnan som publicerades i DN 19/9 http://www.dn.se/nyheter/varlden/bilden-och-smartan-foljer-kim-phuc-genom-livet-1.956449

Det är en fantastisk levnadsvisdom hon presenterar. Hon säger själv; -Det som hände mig när jag var barn valde jag inte själv. Däremot har jag själv valt hur jag har hanterat händelsen och hur jag har levt mitt liv efteråt. Jag känner en sådan tacksamhet mot allt jag fått och hur mitt liv är i dag.

Inga kommentarer: