onsdag 14 januari 2009

tankar om motgångar

Alla människor stöter på motgångar i sitt liv. En del verkar klara sig lindrigare undan livets törnar än andra, men bra och dåliga händelser drabbar oss alla. En del som jag möter verkar bara bli klokare och ljuvligare allt eftersom åren går, även om de mött mycket svåra motgångar i sina liv, medan andra blir bittra och alltmer "kantiga" och självupptagna.

Jag tror att det betyder väldigt mycket för vårt välbefinnande och vår utveckling HUR VI TÄNKER om det som möter oss i livet. Våra känslor speglar hur vi tänker på händelser som inträffar. Våra tankar om händelsen avgör om vi kan bli klokare genom det som inträffade, lägga det som en erfarenhet till vår livshistoria. Vi håller själva händelsen vid liv efteråt genom att tänka på den, själva händelsen ligger redan bakom oss.

Om vi provar att ställa lite nya frågor till oss själva när vi mött motgångar minskar risken att vi faller i "självömkansträsket" och chansen ökar att vi tar kontroll över det vi kan påverka för att livet ska bli ljusare igen. Riktigt svåra händelser behöver självklart bearbetas med professionell- och kanske medicinsk hjälp, men jag tror mycket i livet kan bli ljusare om vi tränar på att se det goda. Att vi vid motgång kan gå vidare, fundera över vad vi skulle kunna göra annorlunda om samma situation skulle dyka upp en gång till eller helt enkelt fokusera på det som gör livet ljust och försöka hitta mer av det. Det är så lätt att all energi fokuseras på att om och om igen tänka de mörka "varför-tankarna" och "om-bara-inte-tankarna".

  • Finns det något jag skulle kunna göra annorlunda om det skulle bli en nästa gång med den här situationen? Utvärdering och sedan fokus framåt... Lätt? Näe inte ett dugg... :) men värt att träna på.
  • Finns det något positivt jag kan fokusera på så jag kan släppa lite av det negativa som mött mig?
  • Vad finns det i min omgivning som jag kan känna mig glad och tacksam över?
  • Kan jag mitt i min situation hitta 5 glädjeämnen den här dagen?

Det här är inte lätt, det ska visst vara så att ungefär 90% av det vi tänker idag är samma tankar som även snurrade i vår skalle igår... Förändring tar tid!

Inga kommentarer: