fredag 30 januari 2009

Ta det lite lugnt!

Igår hade jag en Livskunskapslektion i en åk. 5:a som kändes väldigt bra. Jag funderade lite efteråt vad det var som gjorde att just den här blev så bra, det är alltid nyttigt att utvärdera sig själv, ständiga förbättringar ni vet... Jag tror jag har lite ledtrådar... Jag har ibland lätt att bli lite för entusiastisk och stressa på lektionerna. Eftersom jag dessutom inte har så många lektioner i klass nu som tidigare så vill jag också prova så många olika lektioner som möjligt. Det gör att jag ibland staplar livskunskapsövningar på varandra när jag "får chansen". Det är inte att rekomendera! Eleverna får en varierad och rolig lektion men när jag är forserad stressar jag upp dem också och tiden för reflektion blir för kort.

Det gjorde jag inte den här gången, dessutom inledde jag med lite teori. Jag hade också med en skön CD med lugn musik som eleverna fick lyssna på under tiden de målade en bild på temat "ensamhet", som var starten på övningen.

Det är bättre att ta det lite lugnt och prata om varför ni gör övningarna, ta en övning i taget, Kanske är det bättre att ta bara en övning per dag även om man gör en övning som inte tar så lång tid, istället för att fylla ut ett 60 min pass med flera övningar. Förbered eleverna genom att berätta innan vilket tema övningen kommer att handla om, ge dem gärna lite kort teori om varför det är bra att ta upp just det här temat. Vad är vitsen och vinsten?!

Inga kommentarer: