fredag 10 januari 2014

Nytt jobb - Nya idéer

Idag är det min första EQverkstan-dag efter starten på mitt nya skolkuratorjobb. Jag jobbar under 2014 70% på två skolor med start i tisdags. Första dagen hade vi en heldag med kommunens grundskolekuratorer och sedan har jag varit två dagar på den största av mina skolor, en F-6 skola. Igår startade alla elever. Det här kommer att bli intressant och roligt! Man är alltid väldigt trött av allt nytt som kommer av att börja ett nytt jobb, brukar inte orka så mycket mer än att jobba och sova de första två veckorna. Men jag känner redan att det kommer att ge mig massor av idéer till material, utifrån vad jag själv känner att jag kommer att behöva.

Just nu känns det som att jag hälsat på och presenterat mig för en miljard elever, pedagoger och annan skol- och elevhälsopersonal. Skönt att jag jobbat i organisationen tidigare så inte alla är nya. Längtar till dess jag har lärt mig massor av namn!

En av mina första organisatoriska uppgifter kommer att bli att dra igång ett förebyggande arbete, de kallar det kamratstödjare eller kompisstödjare. Jag har varit med om både bra och mindre bra arbete med kompisstödjare, det här ska såklart bli ett bra ;-), och handla om gemenskapsfrämjande arbete. Funderar om man kan börja med veckans samarbetsövning/lek som de lite äldre valda kompisstödjarna presenterar och genomför i sina klasser. Vad tror ni om det? Fast första steget är ju att bestämma vilka som ska ingå i gruppen. Att välja elever på ett genomtänkt sätt, redan där kan mycket annars gå snett...

Trevlig helg alla!!! Jag är så glad att just DU tittade in här på bloggen! Bästa fredagshälsningar från ÅsaMia Alteryd på EQverkstan

Inga kommentarer: