torsdag 15 april 2010

Kanske det bästa som skrivits om att kunna hjälpa någon annan...

Det är Kirkegaard som skrivit, 1859, tänkvärt och vackert:
Om man verkligen ska lyckas föra en människa till en bestämd plats, måste man först och främst se till att finna henne där hon är och börja där. Det är hemligheten bakom konsten att hjälpa någon annan. För att verkligen kunna hjälpa någon måste jag förstå mer än han - men först och främst förstå det han förstår. När jag inte gör det, är min merförståelse inte till någon hjälp för honom. Om jag ändå vill hävda min merförståelse är det för att jag är fåfäng eller stolt, och i grunden inte vill gagna honom utan istället bli beundrad av honom. Men den sanna hjälpen börjar med ödmjukhet; hjälparen måste först ödmjuka sig inför den han vill hjälpa och därigenom förstå att hjälpa inte är att härska utan att tjäna, att hjälpa inte är att vara den mest härsklystna utan den mest tålmodiga, att hjälpa är en villighet att finna sig i att tills vidare ha fel och att inte förstå det som den andre förstår: Ta en människa som lider och tänk att hon i själva verket har fel - om du inte kan närma dig henne så att det verkar som om hon är den som ska lära dig något, och om du inte kan göra det så att hon, som i sin otålighet inte vill höra ett ord från dig, med tillfredställelse upptäcker en välvillig och uppmärksam lyssnare i dig: Om du inte kan det, så kan du inte heller hjälpa henne.
(Kirkegaard, S. "En ligefrem Meddelelse" ur Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed, 1859)

Inga kommentarer: