torsdag 5 februari 2009

Värderingsövningar

Det krävs att man jobbar med värderingar för att det man jobbar med ska kunna kallas en värderingsövning!

I många material säger man sig jobba med värderingsövningar så snart man använder sig av speciella metoder, "Heta stolen" till exempel. Metoden är riktigt bra för att skapa bra samtal i de flesta grupper och det blir säkert jättefina samtal i många av de grupper där man säger att man ska jobba med värderingar och ändå inte gör det, det är inte det jag vänder mig emot!

Det är skillnad på en värderingsövning och en undersökning. Fick i min hand en lärarhandledning från Friends (som för övrigt gör många bra saker!) Den innehåller förslag på frågor att diskutera i klassen efter att ha sett en teaterföreställning. Sedan föreslås också Värderingsövningen "Heta stolen". Det är inte fel på påståendena i sig men till exempel: "Sätter du dig bredvid någon som ofta är ensam?", "Har du sett mobbning någon gång?" eller "Hjälper du till med disken hemma?" är inte några värderingar och kan inte sägas ingå i en värderingsövning!

När man konsturerar en värderingsövning kan det vara bra att göra påståendena i tredje person. Då ger man eleverna möjlighet att välja hur mycket av sig själva de vill lägga in. En värderingsövning är inte en undersökning av hur många i klassen som har gjort det ena eller det andra, aldrig en undersökning av elevernas erfarenheter!

"Man hjälper den som är ensam genom att sätta sig bredvid den ibland." skulle kunna vara en variant. Då kan man diskutera om det är ett bra sätt eller inte, och man kan vara med i diskussionen även om man själv aldrig vågat sätta sig bredvid någon som ofta är ensam.

Värderignsövningar är på modet, men allt som kallas värderingsövningar är inte värderingsövningar. Allt som man gör är inte heller bra för att man säger sig jobba med värderingsövningar! 2001 var jag på studiebesök i en kommun som "kommit långt" med förebyggande arbete i skolan. De använde sig bland annat av värderingsövningar och vi fick vara med under ett klassbesök, jag tror att det var i en åk. 5. I avslutningen av lektionen tog hon som ledde övningarna fram alla barnen och så skulle de ställa sig till höger eller till vänster beroende på vad som passade in på dem själva. De här 11-åringarna skulle ställa sig till höger om de "kysst någon med öppen mun" och till vänster om de inte gjort det... framför hela sin klass! Det var mycket fniss i barngruppen och i stunden blev jag nog mest förvånad, men i efterhand får jag fullständiga rysningar! Vet inte om det var mest pinsamt för dem som kysst någon eller för dem som inte gjort det. I alla händelser var det pinsamt för alla! Det är inte en värderigsövning, det är närmast ett kränkade övergrepp!

Inga kommentarer: