torsdag 26 februari 2009

Prestationer och image

Jag höll i förra veckan en föreläsning om självförtroende och självkänsla. Så av naturliga skäl har mina tankar snurrat en del runt de frågorna de senaste veckorna.

Läste idag en artikel på Oprah.com som gav lite tankar. I min föreläsning ligger tyngdpunkten på att vi behöver var förankrade i att vi duger som vi är, snarare än att vi är våra prestationer. För mig är det skillnaden på självkänsla och självförtroende. Självförtroende handlar om våra talanger och prestationer. Jag tror att vi mår bra av att öva på att tycka om oss själva. Jessica Henderson Daniel vänder lite på resonemanget.

"One of the major tasks of adolescence is, 'Who are you?'" says Jessica Henderson Daniel, PhD, associate professor of psychology at Harvard Medical School. "Belonging and finding your niche in terms of assets and liabilities is colored by what other people see—because you don't live in a bubble. More often than not, girls don't look like what they think they should look like." There is a critical window of opportunity in early childhood when it is possible to infuse a girl with a sense of self-worth that is not based on the size of her breasts or the luster of her hair, says Daniel. "People generally fall short of the media ideal, which is why I advocate helping youngsters prepare for adolescence in their elementary years, building up their skills so they have proof that they are more than an image. Youngsters who have pride in accomplishment are more anchored."

Hennes resonemang gör ingen uppdelning av självkänsla och självförtroende utan uppdelningen ligger mellan "image" och prestationer. Jag tror vi behöver hjälpa barnen att träna både självkänsla = mitt värde i mina egna ögon och självförtroende = mina talanger och prestationer. Vi ska hjälpa dem i tidiga år när vi har chansen, under tiden som Daniels beskriver som :"...a critical window of opportunity in early childhood when it is possible to infuse a girl with a sense of self-worth that is not based on the size of her breasts or the luster of her hair"

Inga kommentarer: