Framtidsstudie om lärande och lärare år 2031
Kairos Future är ett internationellt konsult- och analysföretag. Genom trend- och omvärldsanalys, innovation och
strategi, försöker de ge sina kunder de stora sammanhangen. Kairos Future grundades 1993 och har sitt huvudkontor i Stockholm. www.kairosfuture.com
De har nyligen givit ut en framtidstudie om framtidens lärande och lärare. Intressant läsning att fundera över på vår väg mot framtiden! Hur ser lärande och lärarens arbete ut år 2031?
Studien spekulerar i ett läraryrke som är mer specialiserat, som jobbar i team och med olika och delvis nya lärarroller:
De har nyligen givit ut en framtidstudie om framtidens lärande och lärare. Intressant läsning att fundera över på vår väg mot framtiden! Hur ser lärande och lärarens arbete ut år 2031?
Studien spekulerar i ett läraryrke som är mer specialiserat, som jobbar i team och med olika och delvis nya lärarroller:
Från det att eleverna är 10 år och uppåt tänker man sig att de kan möta följande kategorier av lärare.
1: ”Ämnestränaren”
(Ämnesspecialist, utmanare och coach)
Här har vi den specialist som mest liknar dagens lärare.
Ämnestränarna arbetar
närmast eleverna och följer deras utveckling inom sitt/sina ämnen. De har djupa
ämneskunskaper och stor ämnesdidaktisk förmåga. De har ansvar för att planera
och genomföra den nära undervisningen för eleverna och organisera gruppuppgifter,
övningsupplägg och eventuella provtillfällen. De följer även upp
elevernas prestationer och handleder dem till de individuella inlärningsmetoder och
verktyg som passar bäst. Ämnestränaren är en del av det arbetslag som ska hjälpa
eleven att utvecklas och arbetar i tätt samarbete med övriga specialister.
2: ”Ämnesledaren”
(Pedagogisk ledare, ämnesspecialist och lagspelare)
Ämnesledarna
är erfarna pedagoger som har till uppgift att vara ”lärartränare”.
Förutom att vara ämnesspecialister är de också pedagogiska ledare som följer ny
kunskap och utvecklingen av undervisningsmetoder inom sitt ämne. Ämnesledaren
utbildar och coachar i huvudsak andra lärare för att få maximal utväxling av varje
pedagog och elev på ämnesområdet. Denna specialisering fungerar som ett direkt,
nära stöd till de pedagoger som varje dag möter eleverna, och utgör således ett
utvecklande nav i ett kollegium av ämnestränare.
3: ”Superinspiratören”
(Superinspiratör, ämnesspecialist)
Superinspiratörer blir de pedagoger som har den vassaste förmågan att entusiasmera
och inspirera. De har en unik förmåga sporra även de mest oengagerade elever
till att nyfiket sätta tänderna i utbildningsmaterialet och kan därtill förmedla
perspektiv på var kunskapen har sin plats i samhället som ingen annan. Även om
de till del reser runt och föreläser sker den huvudsakliga spridningen av deras föreläsningar
genom inspelningar eller webbinarium som distribueras till eleverna på
teknisk väg. Eleverna kan när de vill återse dessa föreläsningar som inspiration
eller repetition.
4: ”Mentorn”
(Coach, utmanare, match maker och lagspelare)
Här har vi den grupp specialister som har ansvar för att stödja och överblicka
elevernas utbildning som helhet – de som aktivt följer individuella framgångar,
motgångar, förmågor och behov.
Mentorn är endast undantagsvis undervisande
lärare och har istället till uppgift att skapa sig en helhetsförståelse för eleverna. De
arbetar med att coacha, utmana och visa på sammanhangen i deras utbildning.
Mentorerna har också rollen att kultivera och vårda elevernas kunskapsutveckling
på olika områden för att vid lämpliga tidpunkter kunna rekommendera framtida
vidareutbildningar och karriärvägar. Mentorn arbetar också aktivt i dialoger med
såväl eleven själv som med övriga pedagoger och vårdnadshavare. I den mån framtidens
institutionella lärande också handlar om att lära eleverna att hantera med och
motgångar i livet som helhet är det inom den här specialiseringen som terapeut-
rollen främst finns.
5: ”Metodutvecklaren”
(Metodutvecklare och teknikexpert)
Här har vi de lärare som kanske inte har sin styrka i den personliga elevkontakten,
men som har en fantastisk förmåga att förstå olika inlärningssätt och utveckla nya
metoder och verktyg för inlärning inom ett eller flera av de ämnesområden som
skolan arbetar med.
Metodutvecklarna arbetar i tätt samarbete med såväl ämnestränare
som mjukvaruutvecklare och leverantörer av pedagogiska verktyg. De
väljer, i samarbete med ämnestränarna, ut de stödverktyg och läromedel som ska
användas i undervisningen och utbildar de praktiska pedagogerna. De studerar sina
kollegors undervisningsmetoder och är också aktivt involverade i forskning inom
skola och pedagogik."
Så långt framtidsstudien från Kairos future. Jag säger som min gamle morfar. Man vill ju leva och vara med så man får se hur det går :-)
Så långt framtidsstudien från Kairos future. Jag säger som min gamle morfar. Man vill ju leva och vara med så man får se hur det går :-)
Stor torsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan, jag är så glad att DU tittade in här på bloggen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar