tisdag 7 december 2010

Diskriminering pga ålder

Igår följde jag med min dotter till skoaffären för hennes nya höstkängor hade gått sönder i dragkedjan. De var ganska dyra och jag var så nöjd efter köpet att hon skulle ha så bra skor på fötterna. Jag är uppvuxen i en skoaffär så det betyder något speciellt för mig.

Vi möttes av en expedit som så fort hon fick stövlarna i sin hand spände ögonen i dottern och fräste: "Det här är inte en reklamation, det är rent slarv! Du har tagit på dig kängorna utan att dra ner dragkedjan ordentligt!" "Ungdomar är slarviga!" fortsatte hon vänd till mig. "Nej, jag har aldrig tagit på mig dem utan att dra ner ordentligt", sa dottern försiktigt. Det märktes väldigt tydligt att expediten inte trodde henne, men hon lät oss lämna kvar kängorna och vårt telefonnummer så skulle hennes chef titta på skorna och återkomma till oss idag.

Expediten känner inte min dotter och jag förstår att hon tror att hon varit för snabb när hon tagit på sig kängorna. Det är det vanligaste när dragkedjor gått sönder. Kanske speciellt för barn och ungdomar. Men i det här fallet hade dottern inte varit slarvig och jag tror inte expediten hade gett mig samma utskällning om jag kommit in med mina stövlar. Vilken tur att jag var med henne så hon inte behövde möta det här på egen hand. Jag blev överraskad av expeditens beteende men kom mig inte för att säga så mycket utan vi gick därifrån med löftet att de skulle återkomma.

På vägen hem hann jag bli ordentligt uppretad. Det är precis sådana saker som är att diskriminera någon på grund av ålder! Hon blev illa bemött och fick generella påståenden om slarviga ungdomar kastade i ansiktet. Barn och unga ska inte behöva bli behandlade på ett sämre sätt i butiker på grund av sin ålder. Om inte annat så är de faktiskt presumtiva kunder.

Idag ringde de från butiken och var väldigt trevliga och erbjöd sig att byta dragkedjan. Eftersom de var så trevliga (och det helt klart var någon annan än den vi talat med igår som ringde) så sa jag inte något om vårt möte med expediten igår. Fast jag ångrar det lite... Hon skulle behöva tänka över sitt bemötande av sina presumtiva kunder... Är inte säker på att jag kommer att handla där igen.

Inga kommentarer: