torsdag 4 december 2014

Tyst kunskap

Även om man själv gått många år i skolan är det inte så enkelt att ställa sig framför en klass och hålla lektion. De pedagoger som jobbat ett antal år har så mycket av tyst kunskap att jag tänker att det inte ens är enkelt för dem att förklara vad det är de gör för att bygga en fungerande grupp och skapa arbetsro. Det är så många olika saker de gör som är anpassade efter gruppen de har framför sig. Ibland tänker jag att jag skulle vilja skriva en checklista med samlade tips i olika kategorier för nya pedagoger. Vem vet det kanske blir av en vacker dag.

Tipslistan skulle till exempel kunna innehålla ett samtal med en pedagog som jag hade den här veckan. Hennes klass hade en rörig morgon, det blev inte riktigt någon ro i gruppen. Då började hon helt enkelt om. Hon sa till klassen att "Ni brukar vara så bra på att samla er och få arbetsro när vi pratat en stund, idag blev det inte riktigt så. Nu börjar vi om." Så fick klassen gå ut från klassrummet, ställa sig på led, ta i hand och säga god morgon som de brukade göra med en påminnelse om att samla ihop sig för att kunna börja jobba. Praktiskt, enkelt och effektivt. Ett av hundratals små pedagogiska trix som alla pedagoger i vårt avlånga land ibland använder sig av...

Torsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: