Idag har vi funderat på hur vi ska kunna rigga på bästa sätt för ett barn som kommer att börja på en av mina skolor. Det finns många olika bitar att tänka på för att vi ska kunna skapa bästa möjliga förutsättningar. En lärare med många års erfarenhet var med när vi hade ett möte tillsammans med föräldern. Läraren tog upp en viktig aspekt som vi inte får glömma i vår iver att vara positiva och göra skolstarten lustfylld. "När du pratar hemma om att ditt barn ska börja i skolan, så var inte för översvallande i hur roligt det kommer att bli för barnet. Tryck istället på att det är en rättighet att gå i skolan. Det kostar inte någonting, barnet behöver inte ens betala i matsalen. Jag brukar säga att det är som ditt första jobb," sa läraren.
Ibland kanske vi vuxna skapar fel förväntningar hos barnet. Vi vill så gärna att det ska bli så bra att vi skapar en känsla hos det lilla barnet att det i princip ska hamna på Liseberg. Då bäddar vi för att barnet ska bli besviket. Skolarbetet ska vara utmanande och intressant, men ibland kan det vara ansträngande att koncentrera sig. Då är vår uppgift att peppa och uppmuntra ansträngningen. Låta barnet få känna sig duktig som kämpat.
Utifrån miljöterapin kan man också fundera över hur det fysiska rummet ser ut när en elev behöver ett enskilt rum med mer lugn och ro för att kunna jobba. Det är viktigt att hjälpa barnet att skilja på arbete och lek. Det kanske är bättre att jobba i arbetsrummet och sedan gå någon annan stans när man inte orkar och behöver en paus än att ställa in soffor och leksaker i arbetsrummet, för att skapa struktur och ordning. För att hjälpa ett barn med mycket turbulens inombords tror jag det kan vara till nytta att rent fysiskt skilja på utrymmena.
Ja det var tisdagstankar från ÅsaMia på EQverkstan. Nu tar vi lov och firar nationaldag! Glad nationaldag på Er! :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar